woensdag 1 juni 2016

Inspiratie en doelen stellen!

Iedereen kent wel iemand, waar je tegen op kijkt.
Iemand die iets kan, waar je veel respect voor hebt en wat jij het liefst ook zou willen kunnen.
Iemand waar je inspiratie van krijgt!

Ik heb heel veel inspiratie-bronnen waar ik van leer.
Van een oude instructrice tot een nieuwe wereldster.
Ik leer van iedereen, zowel negatief als positief.
Door 'open' te kijken naar iedereen, krijg je meer zicht, hoe gek het ook klinkt.


En natuurlijk leer ik ook heel veel van Athos.
Hij geeft de snelheid aan van het leerproces.

Deze week ben ik meer bezig met het rijden van "onzichtbare" overgangen.
Tijdens "Paarden van de Zon" die vorige week plaats vond ik Ermelo, heb ik veel geleerd van een aantal mensen. Hun rijkunst leek zo vanzelf te gaan en dat vind ik zo mooi.
Dat is dan ook de reden, om het te gaan oefenen thuis met Athos.

Waar ben ik begonnen deze week?
Om "onzichtbare" hulpen te geven, heb ik deze week erg gelet op Athos zijn reactie op mij.
Wat doet hij, als ik been geef? Hij kan heel heftig reageren, zonder mij er af te bokken.
Ik noem een paar mooie voorbeelden:

- Van halthouden naar stap -

Geef ik te veel been? 
Dan zwiept hij met zijn staart. Of struikelt bijna over zijn eigen benen, omdat hij direct weg wil.
Geef ik te weinig been?
Dan zakt hij met zijn hoofd naar beneden, maar blijft staan waar hij staat.

Mooi beheerst galopje van Athos.


- Van stap naar draf- 
Geef ik te veel been?
Athos drukt zijn rug weg, valt naar binnen terwijl het tempo omhoog schiet.
Of te wel: hij wordt door mij uit ons balans gehaald en mist het contact dat ik normaal met hem heb.
Het contact van: we doen dit samen.
En niet: hup werken jij!
Nee, iedere training tussen paard en mens zou moeten draaien in samenwerken.
Wat gebeurt er als ik te weinig been geef?
Dan maakt hij een aanstalten om te gaan draven, maar omdat mijn beenhulp niet correct is, valt hij na 2 halve passen weer in stap.

- Van draf naar Galop - 

Omdat ik weet dat Athos zomaar in galop zit, oefen ik momenteel even door op de stap-draf overgang. 
Mooie punten om aan te werken, genoeg huiswerk voor mij in ieder geval!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten